Bezpieczny udział w ruchu drogowym to ciągła obserwacja tego co dzieje się na drodze, obsługa pojazdu w odpowiedni sposób, stała czujność i umiejętność podejmowania racjonalnych decyzji. Decyzje te oparte są na stale zmieniających się informacjach napływających z zewnątrz, dlatego też uwaga i otwartość na otoczenie to nieodłączne cechy odpowiedzialnego kierowcy. Co zatem dzieje się z osobą, która mimo wszystko próbuje poruszać się w ruchu drogowym „po procentach”?

Spożycie alkoholu w praktyce uniemożliwia bezpieczne prowadzenie samochodu. Osoby znajdujące się pod jego wpływem posiadają szereg zaburzeń wpływających na bezpieczeństwo jazdy: między innymi jest to pogorszona koordynacja ruchowa, błędna ocena odległości, znacznie wydłużony czas reakcji, ograniczone pole widzenia czy pogorszenie wzroku.

O szkodliwości alkoholu na ludzki organizm i jego świadomość mówi się nie od dziś. Jest to temat poruszany przez wszelkie media, omawiany w ramach kursu na prawo jazdy jak i dokładnie opisywany w podręcznikach przyszłego kierowcy. Statystki jednak nadal pokazują olbrzymi odsetek wypadków drogowych spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców. Należy oczywiście zaznaczyć, że te wartości będą zawsze wartościami za wysokimi. Bazując na raportach ze strony statystyka.policja.pl podać można następujące wartości:

  • w 2016 roku uczestnicy ruchu (kierowcy) spowodowali 1686 wypadków drogowych, w których zginęło 221 osób, a rannych zostało 2100 osób. W porównaniu do 2015 roku nastąpił wzrost liczby wypadków o 5% i osób rannych o 4%. Zmniejszyła się natomiast liczba zabitych o 1,3%.
  • 67,5% liczby wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących to użytkownicy samochodów osobowych.
  • Również rowerzyści spowodowali rażącą ilość wypadków. W ubiegłym roku było ich 214 (12,7%), w których zginęło 16 osób (7,2%), a 202 zostały ranne (9,6%).
  • Aż 52,8% wypadków było skutkiem niedostosowania prędkości do warunków na drodze, 10,1 % z nich to wynik nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu, 4% wszystkich wypadków to wynik nieprawidłowego wyprzedzania i niezachowania bezpiecznej odległości (również 4%).
  • Pozostałe przyczyny wypadków to skutek błędnego omijania, skręcania, wymijania, zmieniania pasa ruchu, nieprawidłowego zachowania wobec pieszego, niestosowania się do znaków i sygnalizacji świetlnej, zmęczenie a nawet zaśnięcie.

 

Liczby liczbami, jednak jakie są konsekwencje podróżowania po alkoholu?

Otóż prawo o ruchu drogowym przewiduje liczne przepisy mówiące o grzywnach i karach dla osób prowadzących w stanie nietrzeźwości. Może być to sądowy zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych od 3 do 15 lat. Inna sprawa ma się wobec recydywistów – mogą oni otrzymać taki zakaz dożywotnio. Sąd może również orzec obowiązek wpłaty na Fundusz Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej co najmniej 5 tysięcy złotych (pierwsze zdarzenie) lub co najmniej 10 tys. zł. (kierujący złapany ponownie).

Kierowcy z orzeczonym zakazem prowadzenia pojazdów będą mogli, po pewnym czasie, ponownie usiąść za kierownicą.

Jeżeli zakaz został wydany czasowo, taka możliwość dostępna będzie najwcześniej po upływie połowy tego czasu. W przypadku zakazów wydanych dożywotnio – po 10 latach. Taką decyzje może wydać sąd po upewnieniu się, że kierujący objęty zakazem nie zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym oraz pojazd, który zamierza prowadzić będzie wyposażony w tzw. blokadę alkoholową. Urządzenie to uniemożliwia włączenie silnika, gdy poziom alkoholu w wydychanym powietrzu wyniesie 0,1 mg alkoholu w 1 dm3.

Obecność alkoholu w organiźmie bada się na podstawie wyniku z urządzenia badającego stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu lub na podstawie badania próbki krwi.

Wyniki badań obecności alkoholu dzieli się na dwa stany:

  • stan po użyciu alkoholu – stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu od 0,1 do 0,25 mg/dm3 lub gdy zawartość alkoholu we krwi wynosi od 0,2 do 0,5 promila.
  • stan nietrzeźwości stężenie alkoholu w wydychanym powietrzu przekracza 0,25 mg/dm3 lub gdy zawartość alkoholu we krwi jest większa niż 0,5 promila.

Osoba, która została zatrzymana podczas prowadzenia pojazdu, a znajdowała się w stanie po użyciu alkoholu lub pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu popełnia wykroczenie, za które przewiduje się karę grzywny do 5 tys. zł oraz zakaz prowadzenia pojazdów do lat 3. Surowsze konsekwencje spotkają osobę kierującą pojazd w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego (np. marihuana, morfina itp.). Przepisy kodeksu karnego w takim przypadku przewidują grzywny, od 5 tys. zł w górę, karę ograniczenia wolności lub karę pozbawienia wolności do 2 lat. Prawo jazdy może być zatrzymane, tak jak już wcześniej pisaliśmy, na okres do 10 lat lub dożywotnio.

Czas pojawienia się tego tematu nie jest przypadkowy. Zbliżają się święta Wielka Nocy, a co za tym idzie przeróżne okazje do toastów. Sugerujemy odpowiednio wcześniej zaplanować odwiedziny i inne świąteczne podróże, a także nie zapominać o asertywności przy odmawianiu choćby symbolicznego kieliszka. Ceną za niedostosowanie się do zakazu prowadzenia pod wpływem może być przecież zagrożone bezpieczeństwo zdrowia czy życia. Nie tylko naszego! Zwracamy też uwagę na wzmożone kontrole drogowe. Większa częstotliwość pojawiania się patroli będzie zauważalna już kilka dni przed świątecznym weekendem. Warto więc stosować się do przepisów – nie tylko od święta ;).

Korzystając z okazji już dziś życzymy wszystkim spokojnych i radosnych Świąt Wielkanocnych spędzonych w rodzinnej atmosferze oraz mokrego Lanego Poniedziałku mimo niesprzyjającej pogody.

Wesołych Świąt! :)

Zespół OSK LUZZ